Op motoren is hij al vanaf 1972 een verplichting en ook voor de bromfietsen en e-choppers geldt sinds 1 januari: een helm is verplicht. Wordt het dan ook niet de hoogste tijd om een helm te verplichten bij de elektrische fiets? Of is dit niet nodig en moeten mensen dit zelf blijven beslissen?
De laatste jaren horen we steeds vaker over ongelukken met een elektrische fiets. Deze fiets wordt met name gebruikt door de oudere generatie binnen onze samenleving, die bij een val des te kwetsbaarder is voor vervelende gevolgen. Een helm zou deze gebruikers goed kunnen beschermen. Daarnaast wordt er ook relatief hard gereden op de elektrische fiets. Een middelmatige wielrenner, die wél een helm draagt, kan vaak goed bijgehouden worden. Daarnaast zorgt een helmverplichting ook voor meer duidelijkheid voor andere weggebruikers. Nu valt haast niet te onderscheiden of je te maken hebt met een elektrische of gewone fiets, waardoor het inschatten van snelheden moeilijker wordt.
Aan de andere kant gaan elektrische fietsen langzamer dan motoren of e-choppers en kun je ook op snelheden blijven fietsen die meer overeenkomen met de normale fietsers dan met wielrenners. Daarnaast ligt de keuze natuurlijk bij mensen zelf: je mag gewoon een helm opzetten, waarom moeten we het dan per se verplichten? Als mensen zichzelf willen beschermen, kunnen ze dat al gewoon doen. En wanneer de helm verplicht wordt, kan dit een extra drempel zijn voor het gebruik van dit duurzame vervoersmiddel. Als mensen als alternatief dan weer de auto pakken, schiet het zijn doel voorbij.
Een helm moet worden verplicht bij gebruik van elektrische fiets. Wat vindt u?
U kunt reageren via Facebook