Huisartsenposten Limburg slecht bereikbaar

vr 17 nov., 08:00 Algemeen
Afbeelding

Wie op een zaterdagavond dringend een huisarts nodig heeft, moet in Limburg gemiddeld 8 minuten wachten tot de dienstdoende huisartsenpost de telefoon opneemt. Dit blijkt uit onderzoek van klantcontactbeheerder Interswitch.

Buiten de openingstijden van de huisartsenpraktijk van je huisarts kun je daar niet meer terecht voor medische klachten, medisch advies of medicijnen. Daarom zijn er buiten de openingstijden van reguliere huisartsenpraktijken huisartsenposten beschikbaar indien je dringend contact met een huisarts nodig hebt en niet kunt wachten tot je eigen huisarts weer bereikbaar is. 

In het onderzoek zijn alle Nederlandse huisartsenposten op drie verschillende zaterdagavonden gebeld. Aan de hand van deze uitkomsten is vervolgens van alle huisartsenposten de gemiddelde wachttijd berekend. Met een gemiddelde van acht minuten ligt Limburg één minuut boven het Nederlands gemiddelde.

Alleen in de provincies Flevoland en Noord-Brabant duurt het gemiddeld langer tot je iemand aan de lijn krijgt. Met name bij Spoedpost Oostelijk Zuid-Limburg (voor de gemeente Heerlen) is de wachttijd met een gemiddelde van 23 minuten erg hoog.

Provinciale verschillen

Op provinciaal niveau scoort Flevoland het slechtst met een gemiddelde wachttijd van 16 minuten. Ook in de provincies Noord-Brabant en Limburg ligt de wachttijd boven het Nederlandse gemiddelde van zeven minuten. Daarentegen bedraagt de gemiddelde wachttijd in Groningen en Utrecht vier minuten en is de wachttijd in Zeeland gemiddeld het kortst met drie minuten.

Overige bevindingen

Een ander opvallend verschil tussen huisartsenposten is de informatievoorziening over de wachttijd. Zo krijg je bij sommige huisartsenposten te horen hoeveel bellers er nog voor je in de wachtrij staan, terwijl je bij andere huisartsenposten soms lang in de wacht staat zonder te weten hoe lang dit nog kan duren. Ook valt op dat veel huisartsenposten aan de hand van een welkomstboodschap proberen barrières te creëren. Bijvoorbeeld door te zeggen dat zij voor zowel het gesprek als een eventueel bezoek kosten in rekening zullen brengen en te vragen vooraf je BSN-nummer in te voeren.