Vastelaovend same

22-2-2018 door: Jills
Na vijf volle dagen ‘even bijkomen’, ben ik eindelijk wat bijgekomen. Mijn stem verdween, de griep verscheen, de kater kwam vroeg en bleef vooral later. Het ging niet meer zo soepel, maar wat heb ik toch weer genoten van de ‘vastelaovend’.

Weken tevoren praten mijn vriendinnen en ik al over nieuwe outfits, bijpassende schmink en waar we al onze troep bij elkaar zullen gooien. Het is een dingetje. Een traditie. Samen klaarmaken, indrinken en zelfs ontbijten. Al wordt het indrinken steeds kariger met één shotje voor-de-leuk en een paar biertjes. Nee geen wijn, want anders word ik misselijk van te veel door elkaar. De ‘goeie bodem’ blijkt steeds belangrijker. En de drankjes moeten beter verdeeld over de dag, anders pieken we te vroeg en dan roept het bed alaaf nog voor we zijn aangesloten in de polonaise. We worden zo langzamerhand wel wat ouder, maar zoals men zegt: oude liefde roest niet. De carnavalskriebels zitten diep. Wat dat betreft ben ik een Limburger pur sang. Spreken over wintersport tijdens carnaval staat bij mij gelijk aan vloeken in de kerk. Ik wil dansjes doen, polonaises hossen, ‘sjoenkelen’ en mijn niet zo geweldige zangkunsten onbeschaamd laten horen in de kroeg. Met of zonder sambabal als microfoon. Even de zorgen en stress vergeten, zelfs de tropische temperaturen in ‘Zweithoês’ De Zoes vergeten. En dan zing je die ene zin uit dat ene liedje, kruis je blikken met die vage bekende, oude liefde of goede vriend en dan weet je dat alles goed is. Het is wat oud-Jocusprins Lex Uiting probeerde vast te leggen in de prachtige documentaire Nao ’t Zuuje (aanrader!). Het is ‘vastelaovend’ op zijn mooist, ‘vastelaovend’ samen. Het is pas net voorbij, maar ik tel alweer af tot volgend jaar, tot ik weer kan groeten: vastelaovend same.

Jill

Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie