Vertrouwen op de leerlingen bij onderwijs op afstand

De deuren van de scholen zitten al sinds maandag 16 maart stevig op slot voor leerlingen. Docenten moesten stel op sprong het onderwijs digitaal inrichten zodat de jeugd vanuit thuis aan het werk kon. Dat levert moeilijkheden op, maar ook nieuwe inzichten. IKC De Kemp in Egchel en De school in Maasbree hebben hun zaakjes op orde, zo geven ze aan.

Op zondag 15 maart kwam het kabinet rond 17.30 uur met het nieuws dat de scholen de volgende dag dicht zouden blijven. De groepsapps van docententeams in heel Nederland maakten daarna overuren. Hoe zou dit gecommuniceerd worden naar de leerlingen en hun ouders? Hoe konden de leerlingen toch onderwijs blijven volgen? Wat betekenden de maatregelen voor henzelf? Net als op veel andere scholen kwam het team van IKC De Kemp op maandagochtend bij elkaar om te bespreken hoe er gehandeld moest worden.

"We sturen iedere dag per groep een planning naar alle leerlingen, zo hebben we toen afgesproken", vertelt Daniëlle Lormans, lerares van groep 7/8 bij De Kemp. Op die planning staan de opdrachten die die dag gemaakt moeten worden. Daarbij wordt veel uitgegaan van de verantwoordelijkheid van de kinderen zelf. "Bij rekenen hebben we de antwoordboeken ook gedeeld. Dan kunnen de leerlingen zelf controleren hoeveel fouten ze hebben." Of het klopt wat de leerlingen doorgeven, is niet te controleren. "We kunnen ze niet dwingen schoolwerk te doen, maar we gaan ervan uit dat ze het eerlijk doen." Lormans is trots op wat ze tot nu ziet. "Het is fantastisch om te zien hoe snel alles opgepakt wordt. Hoe snel de kinderen en ouders wennen aan de nieuwe situatie. Ik kan echt genieten van de succesmomenten."

Website
Controleren zit er bij De school in Maasbree ook niet in. De basisschool had al een site waar ze veel gebruik van maakte en besloot dat de website dé plek moest worden voor informatie. Bij de Maasbreese school werken ze niet met klassen, maar met units. "Op onze website staat per unit per niveau per vak per week uitgelegd wat er allemaal moet gebeuren", vertelt Jolanda Hertogs, directrice van De school. "Het schoolwerk controleren gaat niet. We willen ernaartoe dat er een soort digitale toetsing komt. Dat we zeker weten dat de kinderen blijven leren. Maar zover zijn we nog niet."

Hertogs zegt veel positieve reacties te krijgen op de website. "Ouders vinden het fijn dat alles op één plek te vinden is. Je kunt terug kijken naar de eerste weken en verder kijken naar wat er volgende week moet. Er hoeft ook niet gehannest te worden met wachtwoorden, alles is meteen te bereiken en op te zoeken. Daarom hoeven we niet iedere dag een mailtje te sturen met de planning, dat vinden ouders fijn." Hertogs vindt de huidige situatie aan de ene kant wel fijn. "Het is een ontdekkingsreis naar het onontgonnen gebied van digitaal onderwijs."

Sluiting
Hoe lang de schoolsluitingen nog gaan duren, is voor niemand duidelijk. Na de strengere maatregelen die op maandag 23 maart werden afgekondigd is het nog afwachten wat er gaat gebeuren. De kans is groot dat ook na 6 april de scholen dicht blijven, maar zekerheid was er bij het drukken van de HALLO nog niet. "Niemand weet het zeker, dus ik kan er niks over zeggen", aldus Lormans. Bij De school spelen ze in op een langere sluiting. "We willen niet wachten op een officieel bericht, dus we gaan al werken aan opdrachten voor na 6 april. Dat we klaar zijn voor een langere tijd zonder fysieke school."

Tekst: Rob Dieleman